LINGUAXE MUSICAL 4º 2020-2021

 

SETEMBRO
Repasa:




OUTUBRO
As calidades do son

altura: É a calidade do son que nos permite saber se un son é agudo ou grave.
duración: É a calidade do son que nos permite saber se un son é longo ou curto.
Duración das figuras musicais
timbre: É a calidade do son que nos permite diferenciar o son das voces, dos instrumentos e dos obxectos.
A intensidade: É a calidade do son que nos permite coñecer se un son é forte ou débil.

Os instrumentos de percusión
Os instrumentos de percusión poden ser: de altura determinada (poden facer melodía) ou de altura indeterminada (non poden facer melodía, fan ritmo).
           


Instrumentos de percusión escolares
Memoriza percusión (marca de dos en dos casillas hasta dar con dos instrumentos iguales).

NOVEMBRO
A forma musical
forma musical é a organización das diferentes partes dunha obra musical. Esta organización represéntase cunha estrutura baseada en letras que identifican cada parte. 
     Forma binaria: consta de dúas partes. Unha idea principal e outra diferente que contrasta coa anterior. Estrutura:
   
    Forma ternaria: consta de tres partes. Unha idea principal que se vai alternado con outras constrastantes volvendo á idea principal ou seguindo con partes diferentes. Estrutura:
    Forma rondó: Consta dunha idea principal intercalada con outras contrastantes e rematando coa idea principal. Estrutura: 

Exemplo: Rondó da suite nº 2 de Johann Sebastian Bach
Lembra que debes empregar os termos musicais axeitados para cuarto curso. As palabras resaltadas en cor laranxa, así, conforman o vocabulario importante para o exame e debes sabelas tal cal.

DECEMBRO
Os signos de repetición
Empregamos signos de repetición para simplificar a escrita musical e non ter que escribir dúas veces os memos compases. 
1. Dobre barra con dous puntos.
A dobre barra con dous puntos é un signo musical de repetición que aparece ao final dun fragmento para indicarnos que ese fragmento se repite. 

Cando aparece unha vez indica que debemos cantar ou tocar de novo a música que hai antes da dobre barra con dous puntos. Cando aparece dúas veces indica que os compases que están dentro das dobres barras con dous puntos, se repiten. 



As notas sollasi e do´

Lembra a posición destas notas no pentagrama e súa colocación na frauta: SOL (2ª LIÑA), LA (2ª ESPAZO), SI (3ª LIÑA), DO´(3º ESPAZO). Memorízaas ben!. 

Agora mira cada nota ao tempo que vas dicindo de memoria o seu nome en voz alta. Lembra que á volta das vacacións as vou preguntar individualmente. Preme na imaxe do pentagrama se o queres ver en tamaño grande.

Imos agora coas tres notas traballadas nos ditados do, re, mi e a nota fa que apareceu nos últimos exercicios do caderno.
Fai a seguinte lectura en voz alta e despacio. Adiante!.
Xaneiro

Os instrumentos de vento. Clasificación.
Os instrumentos musicais clasifícanse tradicionalmente segundo a maneira de producir o son
Os instrumentos de vento poden ser de vento-madeira (o son prodúcese pola vibración do aire no propio instrumento) ou de vento-metal (a vibración dos beizos na boquilla do instrumento produce o son).
Infórmate sobre os instrumentos de vento e adivíñaos despois.

Actividades para practicar:
Clasifica los instrumentos (para acceder hai que permitir Adobe Flash. Marca la respuesta y dale a la flecha para la siguiente pregunta).
Relaciona los instrumentos (escucha primero el sonido, haz clic en la casilla fuera del sonido y en la casilla del nombre del instrumento).
Memoriza viento (marca nombre e instrumento o instrumento y nombre).
De uno en uno (Escribe el instrumento que suena. Coloca el acento en las palabras que lo lleven).
Escribe su nombre (marca la casilla del número y escribe el nombre del instrumento).

Lectura sol, la si, do´

Indicadores de velocidade

Maurice Ravel
Bolero

 
A redonda e o seu silencio



O acento no compás

Febreiro

Os signos de prolongación

Danzas do mundo

Danzas tradicionais de Mozambique

A música de Mozambique é unha das máis ricas e variadas en todo África. Hai catro xéneros musicais que teñen diferenzas entre eles e tamén mesturas doutros países como Portugal.

1. Marrabenta: É un xénero musical urbano que xurdiu na década de 1930 e comezou a ter popularidade en 1960. Baséase nunha mestura de sons folclóricos portugueses e ritmos tradicionais de Mozambique do Sur.

2. Timbila: A palabra timbila no idioma chopi provén de xilófono, o instrumento con que principalmente se interpreta esta danza. Esta música, xeralmente, exprésase sobre temas sociais ou relata eventos importantes na vida da comunidade. Timbila está formada por un conxunto de ata dúas ducias de músicos-as e bailaríns-as baixo a dirección dun director.-a Realízanse actuacións de timbila en vodas e festivais.

3. Mapiko: É unha danza tradicional mozambiqueña acompañada por tambores chamados mapikos. O baile foi creado pola xente de Maconde, no norte de Mozambique e chegou a outras partes do país. A palabra mapiko fai referencia á transformación dun feiticeiro nunha besta máxica. Un bailarín cúbrese cun pano grande e un casco de madeira. Báilase en cerimonias importantes.
4. Nyau: A palabra nyau significa máscara. O mundo espiritual é a temática principal da danza nyau que, xeralmente, se baila en funerais e outras conmemoracións. Cada bailarín-a representa un personaxe único en función da máscara e traxe zoomórfico que usa. O zilombo, por exemplo, son construccións que cubren todo o corpo e representan animais, mentres que as máscaras representan espíritos ancestrais. No momento da actuación enténdese que os bailaríns da danza nyau son espíritos dos mortos.


Danzas tradicionais de Estados Unidos

Nos Estados Unidos atopamos diferentes danzas típicas. Algunhas delas proveñen dos escravos existentes no país no século XIX, mentres que outras derivan dos bailes tradicionais dos colonos europeos.

1. Country

É unha combinación de música folclórica das illas Británicas con música afroamericana como o blues e o gospel.

As súas orixes sitúanse no século XVIII, nas rexións rurais do sur dos Estados Unidos. Xa no século XIX comezaron a construirse salas de baile nas grandes granxas. Nas casas máis pequenas, bailábase na cociña.


Nos anos 20 nace o country comercializado tal e como o coñecemos hoxe en día. O country tradicional é interpretado por instrumentos de corda (banxo, guitarra, violín e contrabaixo), mentres que no moderno se introducen outros instrumentos como a guitarra eléctrica.

country é unha danza informal e de ambiente festivo. Para bailala adóitanse levar botas de vaqueiro. O estilo cowboy realízase deslizando as botas no chan se levantar os pés.


2. Hip Hop

hip hop non é só unha danza, senón toda unha cultura que engloba diferentes estilos de música (rap, funk, DJing…), pintura (graffiti, aerosol, murais…) e baile (break dance, locking, krump…).

Xurdiu nos anos 70 dentro das comunidades afroamericanas e latinoamericanas de tres barrios de New York (Bronx, Queens e Brooklyn). Rapidamente se popularizou entre os mozos e mozas estadounidenses.

Dentro do baile, atopamos diferentes correntes. A máis coñecida é a break dance, con movementos acrobáticos.

Adoita bailarse en grupo, chamados dance crews. É común que entre eles realicen exhibicións nas rúas, con improvisación (freestyle).

Na actualidade, a cultura hip hop extendeuse fora de Estados Unidos, chegando a continentes como Europa y Asia.

3. Charlestón

charlestón comenzou a desenvolverse en 1903 por parte da comunidade negra de Carolina do Sur. A súa orixe está nunha danza africana denominada «Juba». É considerada unha variedad do foxtrox, unha danza en parella.

charlestón forma parte da cultura dos anos vinte, unha época de prosperidade caracterizada polos cambios sociais.

A vestimenta das bailarinas incluía finos flecos e turbantes na cabeza. Bailáse de maneira individual ou en grupos, ou unha parella bailando no centro con xente ao seu arredor.

charlestón ten un compás de catro tempos. Altérnanse movementos dos brazos e pernas cos dos pés. Distínguese pola súa improvisación e espontaneidade.

charlestón gozou de gran popularidade durante varios anos, chegando a expandirse por Europa. Mais, no ano 1927, comezou a súa decadencia cando comezaron a xurdir outros estilos.

4. Tap dance

En España coñécese como claqué. Comenzou en 1830 en New York e popularizouse a partir de 1900 en norteamérica incluíndose en espectáculos de musicais.

O seu nome orixinal, ‘tap’, provén do son dos zapatos ao golpear o chan. A idea de facer música cos pés xurdiu a raíz de que aos escravos e escravas se lles prohibira empregar instrumentos de percusión.

5. Rock and roll

Comenzou na primeira metade do século XX e difundiuse a partir dos anos cincuenta. Causou furor nos adolescentes da época.

O termo rock and roll era empregado no pasado polos mariñeiros para designar os movementos que realizaba o barco.

rock and roll caracterízase polo seu ritmo rápido. É unha danza de seis tempos que se pode bailar de forma individual ou en parella.

É un baile complicado de executar debido á rapidez dos seus movementos de brazos e de pernas, as cales deben estar flexionadas para movelas cara adiante e cara atrás.

6. Square dance

square dance é o baile oficial de 22 estados dos EEUU.

Son catro parellas de veciños-as que bailan para socializar. Fanno en forma de cadrado, cada parella nun extremo do mesmo.

Os bailaríns-as coñecen os pasos de memoria e unha persona vai ditando o ritmo (caller).

Dependendo da rexión, os traxes son distintos.  O square dance popularizouse sobre todo nas zonas rurais e hai dous tipos: o square dance tradicional e o square dance  moderno.


7. Swing

swing é un estilo de jazz con influencias da música europea que comenzou a desenvolverse nos Estados Unidos a finais dos anos vinte e acadou a súa popularidade na década dos anos trinta, na chamada “era do swing”.

swing xurdiu principalmente nas comunidades afroamericanas de New Orleans, Chicago e New York.

Os principais xéneros derivados do swing son o Lindy hop, Balboa, Collegiate Shag y Lindy Charleston. Os estilos procedentes do swing son rápidos e acrobáticos. 

Danzas tradicionais de Austria

1. O vals.

vals é un elegante baile de ritmo lento, do século XII e da zona oeste de Austria (Tirol). Na súa época o vals era un baile practicado unicamente pola nobreza. A palabra vals vén da palabra “walzen” que significa xirar en alemán.
vals vienés é o máis coñecido. As parellas bailan entrelazadas ao son unha orquestra.
 

Dentro dos compositores destacados austriacos está Johann Strauss pai e Johann Strauss fillo.


2. Volksmusik

Volksmusic (música do pobo en alemán) frecuéntase na zona Oeste de Austria. Orixínase na zona dos Alpes e reflexa o estado de vida, tradicións e acontecementos dos granxeiros-as da zona. O máis destacado son los instrumentos, únicos desta rexión, como os cornos dos Alpes. Tamén guitarras, cítaras, violas, trompetas e harmónicas. Durante as danzas aplícase o yodeleo (canto típico desta rexión). El característico de estos bailes es el famoso atuendo que emplean. Para estos bailes se utilizan los dientlkleider/hosen (conxunto de camisa de cadros e patalón ou saia).

3. Slager Musik

Nace a partir da volksmusik. Xorde na zona do Tirol, nas cantinas dos Alpes e é unha mestura da típica Volksmusik e música electrónica moderna. É característica hoxe en día de grandes festas como a Oktoberfest de Alemaña e os Alpes. 

Na actualidade é a música típica máis escoitada en Austria e nos países de fala alemá. 


Danzas tradicionais da India



As oito danzas tradicionais da India son:

1. Bharatanatyam 

Danza sagrada que se facía nos templos e na cal o importante é a expresión de cada unha das partes do corpo dando especial importancia ás expresións da cara e das mans, as cales fan xestos para contar unha historia ou adorar aos deuses.

É unha danza asociada ao lume e que se baila en solitario.

2. Katha.

Katha  significa historia e a súa principal característica é a de contar historias a través do movemento.


3. Odissi

Caracterízase pola división do cuerpo en tres partes que se disocian: cabeza, peito e pelve, e que é a característica das imágenes máis representativas da India. Tamén se fan bhangas ou posturas que consisten en pisar fortemente e facer posturas que se ven nas esculturas indias.

4. Mohiniyattam

É a danza das feiticeiras, con suaves movementos de balanceos de cadeiras e postura erguida. Moitos dos movementos recordan o  vaivén das follas de palma e os ríos que flúen.

5. Kuchipudi

Kuchipudi también se narran historias sagradas, donde se recuerdan sus días felices.

En el Kuchipudi se le da importancia a la expresión y al uso de la palabra como diálogo para narrar las historias, los movimientos tienen una gracia especial y si bien se usan mudras, se le da más importancia a las expresiones de la cara.

6. Manipuri

De contido relixioso (hinduismo) e de adoración (ao deus Vishnu). O ritmo faino o pung instrumento tradicional.

7. Sattriya

O tema principal son las historias mitolóxicas (conxunto de historias de mitos ou lendas).

8. Kathakali

Incorpora o teatro srepresentando o drama. As caras de algúns tipos de personaxes van pintadas e a vestimenta é  bastante pesada e moi elaborada.


Compositores y obras:

El himno de la alegrí(Ludwig van Beethoven) 

Con el nombre de Himno a la alegría se conoce al cuarto movimiento de la Novena sinfonía de Ludwig van Beethoven (1770-1827), en el que musicaliza el poema de Friedrich Schiller (1759-1805) llamado Oda a la alegría (Ode an die Freude).

El Himno a la alegría se ha convertido en una referencia universal de la música y es valorado como un cántico a la fraternidad universal. De hecho, su influencia ha sido tan grande que ha pasado de la música académica a la música pop. Por ejemplo, la versión que hizo el cantante español Miguel Ríos.

El impacto que ha tenido el Himno a la alegría desde su origen se debe, en primer lugar, a ser el primer movimiento coral dentro de una sinfonía, gracias a que Beethoven decidió tomarse la libertad de “hacer hablar” a la que fue su última obra sinfónica. En segundo lugar, se debe también a los valores expresados en el poema

Bolero (Maurice Ravel)

El Bolero de Ravel es una de las composiciones del siglo XX más conocidas en el mundo entero. Se trata de un ballet creado por Maurice Ravel en 1928, dedicado a la bailarina Ida Rubinstein e inspirado en la danza española del mismo nombre que se caracteriza por el ostinato rítmico que marcan las castañuelas. 

Sobre la pieza, el propio Ravel dijo:

"Es una danza en un movimiento muy moderado y constantemente uniforme, tanto por la melodía como por la armonía y el ritmo, este último marcado sin cesar por el tambor. El único elemento de diversidad es aportado por el crescendo orquestal".


Rondó de la suite nº 2 (Johann Sebastian Bach)

La Suite es una composición instrumental en varios movimientos (originariamente aires de danza) de carácter y ritmo distinto, pero escritos en la misma tonalidad y una estructura similar para cada una de las piezas.

La Suite nace en los salones de la aristocracia europea del s. XVI y se desarrolla durante los siglos XVII y XVIII.

La estructura tipo suite se basa en una sucesión de movimientos moderados o lentos y de movimientos rápidos.

La Suite Orquestal nº 2 en si menor, BWV 1067, para flauta y cuerda, esta formada, además de la Obertura (Introducción), de seis movimientos o danzas. Normalmente las suites de Bach se constituyen en grupos de seis danzas:

  • I. Ouverture (Obertura)
  • II. Rondeau (Rondó)
  • III. Sarabande (Sarabanda)
  • IV. Bourrée I- Bourrée II (Bourré)
  • V.  Polonaise- Double (Polonesa)
  • VI. Menuet (Minué)
  • VII. Badinerie (Badinerie)

Todas ellas tienen forma binaria, a excepción del Rondeau y de la pieza de introducción, la Ouverture.


Sinfonía del nuevo mundo (Anton Dvorak)

Sinfonía del Nuevo Mundo es posiblemente la sinfonía más conocida de Antonín Dvořák. Fue compuesta en 1893 durante la estancia del compositor en Estados Unidos.

Hace referencia al camino desde una antigua Europa a una nueva Europa más evolucionada. 

Esta sinfonía fue hecha para una orquesta compuesta por:

. Dos flautas (una tocando además el flautín),

. dos oboes (uno tocando además el corno inglés),

. dos clarinetes en la,

. dos fagots,

. cuatro trompas en mi y do,

. dos trompetas en mi,

. dos trombones tenor, trombón bajo,

tubatimbaltriángulosplatillos y 

. la sección de cuerda de la orquesta.


Marzo
Lectura rítmica

Semana Santa

Ligadura de unión

Lectura sen cores

Repasa a lectura rítmica de marzo

Abril
Signos de prolongación

Os instrumentos de corda. Clasificación.
Os instrumentos musicais clasifícanse tradicionalmente segundo a maneira de producir o son. 
Os instrumentos de corda poden ser de corda fretada (frétanse as cordas cun arco), de corda pulsada (púlsanse as cordas cun dedo ou cunha púa), ou de corda percutida (percútense as cordas golpeando cos dedos).
Escóitaos e obsérvaos:
Corda fretada
Corda pulsada
Corda percutida

Recoñeces o instrumento polo seu son? Inténtao.
Lembra:
Las voces en el canto






Maio
Unísono e canon
As persoas que cantan ao mesmo tempo a mesma melodía dunha canción están cantando ao unísono. Fanno todos e todas xuntas como se fosen unha soa persoa pero o son é máis grandioso por tratarse dun conxunto de persoas. Mira un exemplo:

As persoas que cantan a mesma melodía pero en momentos diferentes están cantando en canon; é dicir, unha ou varias persoas comezan a cantar e sen que paren de cantar comeza a cantar outra persoa ou grupo de persoas. Cada un debe saber moi ben o que ten que cantar e intentar non perdese mentres o outro grupo está facendo o seu momento da melodía. O que comeza de primeiro acaba de primeiro e así os demais, rematando no mesmo orde no que comezan. Fíxate:
Lembra que sempre que se cante o mesmo e á mesma vez, faise ao unísono e que sempre que se cante o mesmo en momentos diferentes, faise en canon.

O tempo
tempo é o grao de velocidade con que se interpreta unha obra musical. Indícase ao comezo do pentagrama con frecuencia mediante termos italianos. 

😊




Comentarios